Två kända lyxkryssare

Att åka på kryssning kan betyda allt från att åka 24 timmar över Östersjön mellan Stockholm och Åbo till att åka flera veckor i Carribien på fartyg med en extrem lyx. Det finns alltså en stor bredd mellan vad fartygen erbjuder. Några kända lyxkryssare som det idag inte längre går att kryssa på är:

SS United States – Den snabba kryssaren

De som åkt på kryssning vet att farten inte brukar vara det som kryssningsbolagen använder som försäljningsknep. Att kryssa till Åland tar exempelvis flera timmar men detta beror inte på att Åland ligger långt från Sveriges kust utan snarare på att fartygen åker relativt sakta.

SS United States at sea, 1950s
SS United States, 1950-talet
Foto: Wikipedia

Men med SS United States var det annorlunda. Denna kryssare tillverkades 1952 och tanken med fartyget var dubbelt. För det första ville amerikanerna klå det tidigare rekordet på att färdas över Atlanten. Ett rekord som britterna hade haft rejält länge.

För det andra var tanken att båten även skulle kunna användas som transportfartyg i händelse av krig. Man får komma ihåg att det vid tillfället då fartyget byggdes enbart hade varit fred i Europa i 7 år. Andra världskriget låg i minnet och då användes många kryssningsfartyg för att snabbt kunna transportera stora mängder soldater till det Europeiska fastlandet.

Att ta hastighetsrekordet lyckades fartyget med. Däremot behövde det aldrig användas i någon krigssituation. År 1969 var det dags för SS United States att utgå som kryssare och sedan dess har fartyget legat i hamnen i South Philadelphia.

Queen Mary – Kryssning och Trupptransporter

År 1936 sjösattes Queen Mary och under hennes första tio år var fartyget flaggskeppet hos rederiet Curnards. Queen Mary blev känd för flera olika saker, bland annat att hon vid flera tillfällen tog rekordet på att åka över Atlanten.

Under andra världskriget fick fartyget gå in i den amerikanska flottan och transportera soldater över till Europa. Detta var mycket effektivt då dess storlek gjorde att hela 15 000 soldater kunde tranporteras vid ett och samma tillfälle. Kryssarens transporteffektivitet var en av orsakerna till att ovan nämnda SS United States byggdes.

Queen Marys Lyxiga rum i modern hotellstil
Queen Marys Lyxiga rum i modern hotellstil
Foto: Trivago

År 1967 genomförde Queen Mary sin sista resa och fick sedan åka till Long Beach (Kalifornien) för att bli museum och restaurang. Även ett hotell finns idag på fartyget.

Lämna ett svar