Med ett växande intresse för friluftsliv har allt fler återförsäljare av dessa produkter upplevt en större efterfrågan på allt från vandringskängor och tält till överlevnadskit och frystorkad mat. Samtidigt är det framförallt människor som tidigare inte har någon erfarenhet av detta område som gärna ger sig ut i skog och mark.
Personer utan någon större erfarenhet och som därmed även är relativt okunniga om vilka produkter man bör ha med sig. Det har resulterat i att E-handlare och webbplatser om uteliv, (se exempelvis Campingstore.se) behövt satsa mer på informativa ”basic-texter”.
När outdoor blir ”inne” har helt enkelt behovet ökat av pedagogiska filmer, instruktioner och artiklar där nybörjare kan stilla sin hunger på information. Allt för många ger sig ändå ut på fjället eller på vandringen utan tillräcklig mängd kunskap och material – vilket kan få ödesdigra konsekvenser.
Ett företag som jobbar hårt med guider och information är Outdoorexperten. De har en sida där de samlar alla sina guider. Detta med allt från att välja Triathlonklocka och välja sovsäck till att välja rätt vandringsbyxor.
Det blir därmed ett sätt att guida besökaren rätt i ett mycket stort utbud av outdoor-produkter men samtidigt ett sätt att bygga varumärke och öka försäljningen. Inom marknadsföring brukar detta kallas för Content Marketing dvs att med innehåll skapa en marknadsföringsväg.
För nybörjare fyller dessa guider en stor funktion och oftast är de skrivna för att möta besökaren behov i första hand – inte för att sälja produkter. Men självklart brukar det gå att hitta rätt produkter i samband med texten.
Ta råd från proffs
De som nyss fått upp ögonen för outdoorlivet bör absolut prata med en säljare på en outdoorbutik eller läsa de guider som finns på nätet. Det är annars lätt att köpa på sig helt fel produkter. Antingen för dyra och onödigt avancerade – eller för billiga vilket kan bli farligt i en oturlig situation.